L’Olivetti Lettera 32 (d’en Quim Monzó) versus l’Olivetti Studio 44 (de l’Enric Tormo)
Fotografia: Cinta Fosch
L’escriptor Quim Monzó es va oferir amablement a mostrar-nos la seva relíquia de la dactilografia amb caràcter percussor (màquina d’escriure), una Olivetti Lettera 32 que, tal i com explica al seu article «Tantes cintes per estrenar», va fer tunejar per tal d’escriure correctament la ela geminada.
A l’esquerra, podeu veure el detall de la tecla que duu la ela geminada escapçada [L·] en substitució de la [Ñ] al teclat. A la dreta, tenim la doble matriu, en caixa alta i baixa, de la ela geminada que imprimeix la seqüència de caràcters: ela, punt volat.
Fotografies: Cinta Fosch / Guillem Sevilla
El catedràtic de dibuix Enric Tormo ens aporta l’exemple d’una màquina d’escriure Olivetti Studio 44 que també duu la ela geminada escapçada al seu teclat, però amb tres diferències respecte de l’anterior: només té les minúscules, és al lloc del [$] al teclat i la seqüència de caràcters que imprimeix és [·l] punt volat, ela.
A l’esquerra, podeu veure el detall de la tecla que duu la ela geminada escapçada [·l] en substitució de la [$] junt amb la [ç] al teclat. A la dreta, tenim la matriu, en caixa baixa, de la ela geminada que imprimeix la seqüència de caràcters: punt volat, ela.